جراحی پلاستیک سوختگی و تأثیر آن

اغلب مردم وقتی که از جراحی های پلاستیک نام برده می شود ناخودآگاه به یاد انواع جراحی های زیبایی در ذهنشان می افتند که این تفکر درستی نیست. عمل جراحی پلاستیک سوختگی برای موارد زیادی به کار برده می شود که تنها یکی از این موارد جراحی های زیبایی هستند. از جمله حوادثی که عمل های جراحی پلاستیک را نیاز دارند، سوختگی در بافت های بدن و در نواحی مختلف است.

سوختگی هایی که در اجزای مختلف بدن ممکن است اتفاق بیافتد، اولین ناحیه و بافتی است که مورد سوختگی قرار گرفته است پوست بدن است. همانطور که می دانید نقش پوست در واقع لایه محافظی است که در بیرون قرار دارد.   

ساختار پوست در جراحی پلاستیک سوختگی

پوست بدن ما از لایه های مختلفی ساخته شده است مانند درم و اپیدرم. بیرونی ترین لایه پوست، اپیدرم نام دارد که در واقع نازک ترین لایه در بافت پوست به حساب می آید. پس از این لایه، لایه دیگری نیز وجود دارد که که ضخامت آن بیشتر است و درم نامیده می شود. بیشتر بخوانید: تزریق ژل لب

 جراحی پلاستیک سوختگی

انواع آسیب های پوستی

آسیب های پوستی به 3 دسته تقسیم می گردند که به ترتیب شامل موارد زیر است:

  • آسیب های سطحی
  • آسیب های نیم ضخامت
  • آسیب های ضخامت بالا

آسیب سطحی پوست

آسیب های سطحی که خیلی هم رایج هستند همانند خراش های سطحی پوستی، آفتاب سوختگی و … لایه اپیدرم پوست بیمار صدمه می بیند که به صورت معمول خود بدن این زخم ها را معالجه می کند و بهبود می دهد. به این منظور سلول های موجود در لایه درم، تقسیمات سلولی شان بیشتر می کنند و به لایه اپیدرم می رسد و وارد آن می شود که باعث بهبودی پوست می گردد.    

برای دیدن نمونه کارهای جراحی زیبایی دکتر اصحاب یمین از صفحه اینستاگرام یا کانال آپارات دیدن کنید.

آسیب نیم ضخامت به پوست

در صدمات جدی تر که جراحت های نیم ضخامت گفته می شوند، سلول هایی که در لایه درم هستند هم از بین خواهند رفت و در این صورت بدن به جراحی پلاستیک نیاز دارد تا خود را بتواند ترمیم کند.   

آسیب عمقی پوست

در صورتی که آسیب های با ضخامت بالاتر بوجود بیایند، این امکان وجود دارد حتی بافت عضلات، استخوان ها و نواحی اطراف آن نیز از بین بروند که این کار را بسیار سخت می کند. اگر به جراحی پلاستیک سوختگی نیاز باشد این امکان وجود دارد که پزشک شما از شیوه های متفاوتی استفاده کند که در آن از جراحی پلاستیک سوختگی قدیمی،استفاده نمی کند.

انواع عمل پلاستیک سوختگی

همان طور که اشاره شد، جراحی پلاستیک سوختگی صورت با شیوه های مخنلفی انجام می گردد. دقت کنید که در صورتی که برای سوختگی پوست جراحی پلاستیک انجام نگردد و پوست به همان حالت باقی بماند، می توان گفت در بهترین حالت اگر زخم دچار عفونت های وخیم نشوید، بدن یک لایه پوستی شکل به نام اسکار می سازد و روی بخش هایی که زخم دارند قرار می گیرد و آن ها را می پوشاند تا از ایجاد عفونت های احتمالی جلوگیری کند.  این لایه اسکار بجز از بین بردن  شفافیت و زیبایی پوست قادر است مانع عملکرد درست بعضی از اعضای صورت و ماهیچه های صورت مانند لب ها و پلک ها  گردد.   

جراحی پلاستیک سوختگی اتوگرافت

به منظور انجام جراحی های پلاستیک سوختگی دست و بدن از 3 روش استفاده می گردد. در صورتی که لایه درم پوست آسیب دیده و از بین رفته باشد و بدن هم نتواند سطح پوست را بهبود دهد، از شیوه اتوگرافت که یکی از روش های جراحی پلاستیک سوختگی است استفاده می شود. در این روش، جراح بخشی از پوست سالم بدن را بتوان از بدن جدا کرد برمی دارد و به بخشی که دچار سوختگی شده پیوند می زند.

این عمل جراحی بهترین نوع عمل است که بجز جلوگیری از ایجاد عفونت و بهبودی پوست، پیوند انجام شده با موفقیت انجام می شود؛ زیرا به طور معمول در عمل های جراحی پیوند، اگر عضو از شخص دیگری گرفته شده باشد، امکان پس زدگی عضو پیوند شده وجود دارد.

پیوند پوست در جراحی پلاستیک سوختگی

درشیوه دوم، به خاطر کم بودن حجم بافت پوستی مورد استفاده از خود فرد، از پوست فرد دیگری که شباهت زیادی با بیمار دارد برای جراحی پلاستیک سوختگی استفاده خواهد شد. از جمله این شباهت ها، گروه خونی فردی که پوست اش را اهدا می کند است که نباید با گروه خونی بیمار هیچ گونه مغایرتی داشته باشد، تا جراح بتواند از پوست اهدا شده استفاده کرد.  بیشتر بخوانید: زاویه سازی صورت با تزریق چربی

انواع عمل پلاستیک سوختگی

یکسری شباهت های ژنی هم برای انجام دادن جراحی پلاستیک سوختگی به روش پیوند پوست لازم است. علاوه بر این، باید این را در نظر داشت که اهدا کننده مبتلا به بیماری های واگیر دار از طریق خون نباشد. این بیماری ها شامل اچ پی وی و هپاتیت ای، بی و سی است. به این شیوه جراحی پیوند پوست که بافت پوستی از فرد دیگری گرفته می شود، آلوگرافت گفته می شود.    

جراحی پلاستیک سوختگی زئوگرافت

نوعی دیگر از جراحی های پلاستیک سوختگی پیوند پوست، زئوگرافت است که در این عمل از پوست حیوان برای پیوند زدن موقت به عنوان یک محافظ برای ممانعت از گسترش عفونت ها استفاده می شود تا زمانی که شخص اهدا کننده پوست دیگری پیدا شود.  

با این وجود اگر به دلیل سوختگی، پوست سر بیمار هم سوخته باشد به جراحی پلاستیک سوختگی سر هم نیاز است. این نوع جراحی تفاوت هایی با سایر عمل های جراحی دارد و آن این است که در صورتی که درصد سوختگی و آسیب های وارده به پوست سر زیاد باشد این احتمال هست که سلول های موجود در پوست سر که به عنوان پیاز شناخته می شوند از بین رفته باشند. در این حالت لازم است که جراحی پلاستیک چند مرحله ای شود و جراحی کاشت مو هم به همراه این عمل انجام گردد.    

کاندیداهای جراحی پلاستیک سوختگی

سوختگی هایی که در پوست صورت و سایر بافت های بدن که امکان دارد به دلائل مختلف اتفاق بیافتند. برای مثال سوختگی با مایعات در دمای جوش برای کسانی که در آشپزخانه هستند یکی از رایج ترین سوختگی هاست. زمانی که دست شما با مایع داغی سوخته می شود باید بسیار سریع با آب سرد شستشو داده شود تا از میزان شدت آسیب، درد و سوزش کم شود.    

این نوع سوختگی با اسید هم امکان دارد اتفاق بیافتد. در صورتی که فرد در هنگام کار با اسید دچار سوختگی گردد، اولین کار این است که باید سریعا محل سوختگی مورد شستشو قرار بگیرد، تا از مایع اسید در بافت پوست چیزی باقی نماند و از آسیب رساندن بیشتربه آن جلوگیری شود. در ادامه بیمار می تواند با جراحی پلاستیک سوختگی، زیبایی پوست خود را بازیابی کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 4.3]

دکتر محمود رضا اصحاب یمین

- فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (1387 تا 1390)
- تخصص جراحی عمومی دانشگاه علوم پزشکی (1382 تا 1386)
- پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (1367 تا 1374)
- دوره فلوشیپ آموزشی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی کرمان (1395 تا 1396)


پاسخ

مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه
تماس با پزشک