همه چیز در مورد جراحی زیبایی چانه

چانه یکی از مهم ترین اعضای صورت است که، نقش بسیار زیادی در زیبایی فرم صورت دارد. بسیاری از افراد فکر می کنند برای ساختن چهره ای زیباتر باید بینی خود را عمل کنند و یا رنگ پوست خود را تغییر دهند. در صورتی که جراحی زیبایی چانه تاثیر بسیار زیادی بر میزان زیبایی چهره شما خواهد داشت. در بسیاری از مواقع کوچک بودن چانه می تواند موجب بزرگ تر دیده شدن بینی و یا نازک تر دیده شدن لب ها شود.

از طرفی فرم صورت شما را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد. ژنیکوپلاستی یکی از رایج ترین جراحی های زیبایی است که، به منظور زیبایی بیشتر چانه مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین در صورتی که فرم چانه شما با سایر اعضای صورتتان هماهنگی نداشته باشد، انجام این جراحی می تواند در زیباتر نمودن فرم چانه و صورت شما موثر باشد. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با ژنیکوپلاستی یا همان جراحی زیبایی چانه بیشتر آشنا کنیم.

جراحی زیبایی چانه چیست؟

ژنیکوپلاستی یا جراحی زیبایی چانه معمولا به بیمارانی که چانه کوچکی دارند، توصیه می شود. از طرفی این عمل زیبایی را می توان به صورت همزمان با جراحی فک و صورت نیز انجام داد. در بسیاری از مواقع کوچک بودن چانه موجب محدود شدن فضای فک پایین شده و در نهایت بهم ریختگی دندان ها را به همراه خواهد داشت. از طرفی این مشکل می تواند موجب بوی بد دهان و عدم سهولت در تمیز کردن دهان و دندان شود.

بنابراین انجام این جراحی برای بسیاری از بیماران به عنوان یک روش درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل اگر قصد دارید جراحی زیبایی چانه انجام دهید، حتما به جراح فک و صورت و پزشک متخصص ارتودنسی مراجعه نمایید. این جراحی را می توان به دو صورت انجام داد. اولین روش قرار دادن ایمپلنت های چانه در محل جراحی است و دومین روش حرکت دادن استخوان های چانه و تغییر موقعیت آن ها است.

برای دیدن نمونه کارهای جراحی زیبایی دکتر اصحاب یمین از صفحه اینستاگرام یا کانال آپارات دیدن کنید.

کاندیداهای این جراحی

همانطور که گفته شد جراحی زیبایی چانه به منظور برطرف نمودن ناهنجاری های فک و چانه مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل تمامی افرادی که از ظاهر چانه خود ناراضی هستند، می توانند از این روش جراحی استفاده نمایند. توجه داشته باشید که افراد متقاضی جهت انجام این جراحی نباید دچار بیماری و مشکلات پزشکی خاصی باشند. به طور کلی جراحی ژنیکوپلاستی برای افرادی که چانه آن ها کوچک است و یا استخوان چانه دچار انحراف می باشد، بسیار مناسب است.

انواع جراحی زیبایی چانه

جراحی ژنیکوپلاستی به جهت برطرف نمودن ناهنجاری های فک و چانه مورد استفاده قرار می گیرد. که با توجه به مشکلات چانه به انواع مختلفی دسته بندی می شود. انواع جراحی های ژنیکوپلاستی عبارتند از:

مقاله پروتز چانه اطلاعات مفیدی درباره اهمیت چانه بر زیبایی صورت به شما می دهد.

اسلایدینگ

این روش از شایع ترین روش های جراحی زیبایی چانه  است. که به منظور برطرف نمودن انحراف چانه مورد استفاده قرار می گیرد.

جراحی چانه نامتقارن

از این روش جراحی نیز زمانی استفاده می شود که انحراف چانه موجب بهم ریختگی دندان ها و اختلال در رشد فک شده است. این جراحی معمولا به طور همزمان با جراحی فک انجام می شود.

قرار دادن ایمپلنت

از این روش برای افرادی استفاده می شود که چانه کوچکی دارند و می خواهند با انجام جراحی چانه فرم صورت خود را زیباتر نموده و چهره ای طبیعی و متعادل داشته باشند.

نحوه انجام جراحی ژنیکوپلاستی

معمولا جراحی زیبایی چانه با استفاده از انواع ایمپلنت چانه انجام می شود. این ایمپلنت ها معمولا با استفاده از مواد سیلیکونی ساخته می شوند، که خوشبختانه تا به حال گزارشی بابت بیماری ناشی از وجود آن ها ارائه نشده است. با این وجود برای پیشگیری از عوارض احتمالی، پزشک پیش از انجام جراحی سابقه پزشکی شما را بررسی نموده و سپس زمان عمل شما را مشخص می نماید. ژنیکوپلاستی معمولا تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. اما در برخی از مواقع با توجه به شرایط بیمار و تشخیص پزشک ممکن است از بی حسی های موضعی به صورت تزریق وریدی نیز استفاده شود.

جراحی زیبایی چانه
  • پس از بیهوشی و یا بی حسی کامل بیمار، جراح برشی را در قسمت داخلی لب پایین و یا قسمت زیر چانه ایجاد می نماید.
  • سپس پروتز چانه در محل مورد نظر قرار داده می شود و یا استخوان چانه جابجا می گردد.
  • در ادامه نیز بدون تکان خوردن پروتز و یا عدم ایجاد فشار روی استخوان جابجا شده، قسمت های برش خورده بخیه زده می شوند.
  • در نهایت نیز محل جراحی شده به طور کامل پانسمان می شود.

دوره نقاهت جراحی چانه

توجه نمودن به نکات مراقبتی پس از انجام جراحی ژنیکوپلاستی تاثیر بسیار زیادی در روند بهبودی پس از جراحی و پیشگیری از بروز عوارض احتمالی ناشی از جراحی دارد. مهم ترین نکات مراقبتی پس از جراحی زیبایی چانه به شرح زیر می باشند.

  • معمولا پزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز می نماید که به منظور پیشگیری از بروز عفونت و التهاب باید آن را تا دو روز مصرف نمایید.
  • معمولا نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست. اما بهتر است یک نفر شما را تا خانه همراهی نموده و حداقل یک نفر تا دو روز از شما مراقبت نماید.
  • تا زمانی که قادر به حرکت دادن چانه خود نیستید، سعی کنید غذاهای نرم و آبکی میل نمایید.
  • داخل دهان خود را با استفاده از دهانشویه ضد عفونی کنید.
  • حداقل تا ده روز پس از جراحی از ورزش کردن اجتناب نمایید.
  • شش تا هفت هفته پس از جراحی از ورزش های سنگین به شدت خودداری نمایید.
  • در صورت مواجه شدن با تب بالای 38 درجه، کبودی و تورم بیش از یک هفته، خونریزی، خروج مایع زرد و سبز از محل جراحی و همچنین بوی عفونت ناشی از برش جراحی حتما هرچه سریع تر به پزشک مراجعه نمایید.

پس از عمل چه انتظاری باید داشته باشم؟

بلافاصله پس از عمل جراحی بزرگ کردن چانه، ممکن است ناراحتی خفیف تا متوسطی احساس کنید که باید با مسکن های تجویز شده توسط جراح خود یا داروهای مسکن بدون نسخه تجویز شود. به دلیل افزایش حجم ایمپلنت و تورم طبیعی ناشی از جراحی، ممکن است چانه شما سفت شود. این باید ظرف دو هفته کاهش یابد جراح شما ممکن است برای نگه داشتن ایمپلنت و کنترل تورم پس از جراحی، از نوار چسب استفاده کند. اگر بخیه های شما داخل دهان شما باشد، رژیم غذایی شما ممکن است محدود به غذاهای نرم باشد و ممکن است لازم باشد بعد از عمل چندین روز با دهانشویه بشویید. چانه جدید شما باید در حدود سه یا چهار هفته کاملاً آشکار شود.

عوارض احتمالی ژنیکوپلاستی

از آنجایی که محل جراحی فضای نسبتا کوچکی است، انجام این جراحی نیاز به ظرافت و دقت بسیار بالایی دارد. اما در صورتی که جراحی زیبایی چانه توسط پزشک و جراح متخصص و مجرب انجام شود، امکان بروز عوارض پس از جراحی به شدت کاهش می یابد. از شایع ترین عوارض این جراحی متورم و ملتهب شدن لب پایینی است. که معمولا پس از یک تا دو ماه بدون نیاز به درمان برطرف خواهد شد. از طرفی پیچ های مورد استفاده جهت محکم نمودن ایمپلنت ها در جای خود، از جنس تیتانیوم می باشند. به همین دلیل حداقل یک هفته از روابط اجتماعی اجتناب نمایید.

احتمال هماتوم (تجمع خون)، سروما (تجمع مایع در زیر پوست)، بی حسی ناشی از آسیب عصبی، هیپرپیگمانتاسیون (تغییر رنگ دائمی)، تغییر ایمپلنت، عدم تقارن و نارضایتی عمومی از نتایج نهایی وجود دارد. برخی از عوارض ممکن است نیاز به جراحی تجدید نظر داشته باشند.

نتیجه گیری

در مطالب فوق می توانید درک بهتری نسبت به انجام این نوع جراحی زیبایی صورت پیدا کنید. باتوجه به شرایط موجود بهتر است از بهترین جراح پلاستیک در شهر محل سکونت تان کمک بگیرید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکتر محمود رضا اصحاب یمین

- فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (1387 تا 1390)
- تخصص جراحی عمومی دانشگاه علوم پزشکی (1382 تا 1386)
- پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (1367 تا 1374)
- دوره فلوشیپ آموزشی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی کرمان (1395 تا 1396)


دکتر محمود رضا اصحاب یمین - فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (1387 تا 1390) - تخصص جراحی عمومی دانشگاه علوم پزشکی (1382 تا 1386) - پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (1367 تا 1374) - دوره فلوشیپ آموزشی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی کرمان (1395 تا 1396)

پاسخ

مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه
تماس با پزشک